Varmblod - inte lika värda som andra hästar?

Är det något som gör mig sjukt ledsen är när jag ser andra människor klanka ner på varmblod.
Varmblod är bara avlad till trav, så dom duger absolut inte till ridhäst.
Varmblod ser fula ut i kroppen och det blir genast synd om hästen.
Varmblod borde få ett skott i pannan.
Varmblod är bara stressade.
Varmblod duger inte till något.
..... Ungnefär så tänker en del människor om rasen.
_
Men är inte alla raser lika värda?
Självklart är dom det. Alla är lika värda stora som små. Då är de ju lika bra och låta nordsvenskarna gå skogsbruker, fjordingarskogsturer shettisar trav osv.

Varför ska just Vamblod vara den utsatta rasen?
Tja för dom ska egentligen gå till trav. Enligt en dels meningar så måste dom gå trav. Och efter dom blir 11 år är det slakten som gäller.  Varmblod är den rasen som är 'nervösast' ja som en del oxå tänker.


Tar det lång tid och göra om ett varmblodigt travare till Ridhäst?
Tid? Ja det tar sjukt mycket tid. Eller på vissa tar de längre än andra. Men det tar energi och göra om ett varmblod's travare till ridhäst. Man måste börja om från grunderna, försöka göra så hästen förstår att den ska trava mer mot normalare travsteg än deras travsteg. Lika så skritten och galoppen. Men allt går bara man vill det.

Kan man hoppa med ett varmblod?
Varför skulle man inte? Isf kan man inte hoppa med halvblod, shettis, fjording osv.  Varmblodare hoppar väldigt bra med rätt träning.

lånar mickas bild.

Dressyra med? Och är inte varmblod starka?
Varför skulle det inte gå? Dom flesta går jätte bra!
Upp till var och en det. Precis som en avlad ridhäst inte kan vara stark?



Bara så ni vet. Tar det tid dethär. Jag vet att det tar tid då jag har sett på när Micka har kämpat med Wininna.
Jag blir så ledsen när jag ser en del kommentarer om hur varmblod ser fula ut i kroppen osv. Men vafan, alla hästar ser väl inte perfekta ut förns träning? Förstår ni inte hur tid det tar och göra om en travhäst till ridhäst?
Fuck off säger jag bara! till ni som säger att varmblod inte duger till något.
/ Johanna

Kommentarer
Postat av: Diana

words<3

2011-06-01 @ 23:08:42
Postat av: Olivia

2011-06-02 @ 01:16:37
Postat av: Mye

Jag älskar varmblod!

2011-06-03 @ 12:02:32
URL: http://kdrfryttarna.blogg.se/
Postat av: josefine

var med i min frågestund på bloggen :)

2011-06-03 @ 21:04:46
URL: http://justrevned.blogg.se/
Postat av: Carroo

rätt till 100000000000000000000000 % !<3

2011-06-05 @ 23:00:16
URL: http://caarroon.blogg.se/
Postat av: alice

jag har ett varmblod.. som duger perfekt som ridhäst och promenader duger hon också till. underbar är hon

2011-07-17 @ 15:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0